Żeby odbiorca dostrzegł twój biznes powinieneś nie tylko posiadać stronę firmową, ale również postarać się o jej widoczność na pierwszych pozycjach w wynikach wyszukiwania. Do tego kluczowa jest treść strony oraz to czy regularnie publikowane są na niej kolejne profesjonalne i przydatne dla użytkownika treści. Ale nie wolno również pomijać tzw. link buildingu, czyli zdobywania linków zewnętrznych prowadzących do strony. Jednym ze sposobów na link building jest wykorzystywanie PBN – prywatnej sieci serwisów.
PBN – łatwe zdobywanie sporej liczby zróżnicowanych linków
PBNy są prywatne, dlatego że są tworzone a następnie administrowane przez jeden podmiot (przeważnie przez agencję SEO bądź sporą agencję marketingową), który troszczy się o jakość udostępnianych tam treści. PBNy są na ogół stosowane jako element wieloaspektowej strategii reklamowej, co warto silnie zaakcentować, gdyż najlepsze efekty ich zastosowania zauważa się w odniesieniu do stron, które są należycie zoptymalizowane pod kątem technicznym oraz zawartości. Prywatne sieci blogów nie tylko umożliwiają pozyskanie sporej liczby linków przychodzących do strony, ale także na ich zróżnicowanie, co jest pozytywnie postrzegane przez wyszukiwarki. Za mankament PBNów można uznać to, że ich stworzenie to spory koszt, a potem trzeba poświęcać niemało godzin na utrzymanie ich na dobrym poziomie.
Wizytówki NAP oraz artykuły z linkiem kanonicznym, czyli jak spożytkować możliwości PBN
Prywatne sieci portali rewelacyjnie sprawdzają się w pozycjonowaniu lokalnym, bowiem można za ich pośrednictwem publikować artykuły tematyczne będące wizytówką NAP. Czym jest NAP? To niejako każda publikacja w sieci, gdzie dodane są najważniejsze dane telekontaktowe firmy – jej e-mail bądź telefon, adres stacjonarny oraz nazwa. Na przykład wizytówka GMF jest NAP-em, ale jest nim także wpis w ogólnodostępnym katalogu firm, strona na portalu społecznościowym czy artykuł, pod którym dodano firmowe informacje teleadresowe.
Kolejna efektywna metoda korzystania z potencjału PBNów to artykuły z linkiem kanonicznym. To powtórna publikacja wartościowych artykułów z podaniem hiperłącza do źródła tekstu oznaczonego jako tag “rel=canonical”. W takim przypadku algorytmy wyszukiwarek na ogół oceniają lepiej jakość pierwotnego wpisu, ponieważ natrafianie na linki do niego na rozmaitych witrynach zewnętrznych traktują jako znak, że pod wskazanym adresem kanonicznym opublikowane są przydatne, warte przeczytania teksy. Artykuły z canonicalem są najefektywniejsze przy treściach z sektora YMYL (Your Money Your Life), w którym kluczowe jest wypracowanie wysokiego autorytetu, innymi słowy tych związanych w szczególności z doradztwem finansowym, prawem, aktualnymi wydarzeniami czy medycyną.
PBN Market Skuteczny linkbuilding SEO